27 Nisan 2016 Çarşamba

BULUT BİLİŞİMİN TİCARİLEŞMESİ 

Bulut bilişim teknolojilerinin şirketler tarafından benimsenebilmesi için kullanılabilir ve kolay erişilebilir olması gerekmektedir. Şirketlerin bulut teknolojilerini kullanma kararını verebilmesi için bu servislerin kimler tarafından ne seviyede sunulduğunu bilebilmesi, bu servislerin sahip olma maliyetlerini kendi varolan hizmetlerinin maliyeti ile kolayca kıyaslayabilmesi gerekmektedir. Örneğin 50 çalışanı bulunan bir şirketin kullanıcılarına sunacağı hizmetler için oluşturacağı bir veri merkezinin toplam satın alma maliyetinin hesaplanması gerekir. Eğer bulut teknolojilerinin kullanılması amaçlanıyorsa bu teknolojilerin şirket yapısına uygun olması ve ihtiyaçları tam olarak karşılaması beklenmektedir. Çeşitli hizmet sağlayıcıların sunduğu paketlerden en uygun olanı ile gerekli kıyaslama yapılmalıdır. Geleneksel BT altyapısının kurulması için gerekli enerji, donanım, yazılım, lisans ve personel maliyetleri öncelikle hesaplanmalıdır. Ortaya çıkan toplam sahip olma maliyeti ile hizmet sağlayıcıların sunduğu paketlerin maliyetleri kıyaslanarak en uygun seçim yapılabilmektedir. Bulut teknolojileri hizmet sağlayıcılarının neredeyse tamamı şirketleri için kıyaslama hesap tabloları oluşturmuşlardır. Bu dinamik hesap tabloları ile varolan şirket yapısına ilişkin veriler girilerek gelecek 5 yıl içerisindeki toplam sahip olma maliyetleri kıyaslanabilmektedir. Bu sayede şirketler geleneksel BT altyapı çözümleri ile bulut teknoloji çözümlerini kıyaslayabilmekte ve kendileriiçin en uygun kararı verebilmektedir.


Örnek Bir Şirket Senaryosu 

Aşağıda, geleneksel BT çözümleri ile bulut teknolojileri arasında seçim yapmak isteyen bir şirketin senaryosu ele alınmıştır. Bu çalışmada, toplanan veriler ve yapılan kıyaslamalar ile şirketin hangi kararı vermesi gerektiğine ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Örneğin; 50 çalışanı bulunan bir satış ve pazarlama şirketinin, kullanıcılarına e-posta, dosya paylaşımı, anlık kurumsal mesajlaşma, çevirimiçi konferans ve ofis uygulamaları sunduğu bir senaryo düşünüldüğünde bu hizmetlerin toplam sahip olma maliyeti şu şekilde hesaplanmaktadır. 

  •  Veri merkezi kurulum maliyeti 
  •  Enerji maliyeti 
  •  Sunucu maliyeti 
  •  Ağ aygıtları maliyeti 
  •  İşletim sistemi maliyeti 
  •  E-posta hizmeti için gerekli uygulama maliyeti 
  •  Dosya ve içerik yönetimi için gerekli uygulama maliyeti  
  •  Şirket içi anlık mesajlaşma ve konferans çözüm uygulaması maliyeti 
  •  Kurulum ve bakım maliyetleri 
  •  Sistem ve altyapı güvenlik maliyetleri 
  •  Yüksek erişilebilirlik maliyetleri (hata destekli ikinci veri merkezi maliyeti). 

Yukarıda bahsedilen bu sahip olma maliyetleri ile bir bulut teknolojileri çözüm paketini örnek değerler ile şu şekilde kıyaslayabiliriz:

  • Her bir hizmet için fiziksel sunucu donanımı ve ağ aygıtları kullanılacaktır. 
  • Mesajlaşma sistemi için Microsoft Exchange Server 2010 çözümü kullanılacaktır. 
  • Portal, dosya ve içerik paylaşımı için Microsoft Sharepoint Server 2010 çözümü kullanılacaktır. 
  • Anlık mesajlaşma ve konferans için Microsoft Lync Server 2010 hizmeti kullanılacaktır. 
  • Kullanıcılar için Office 2010 çözümü kullanılacaktır. 
Şirket ayrıca ihtiyaç duyacağı özel yazılım ve uygulamalar için ayrıca plan yapabilecektir. Yukarıdaki ihtiyaçların Office 365 bulut çözümü ile karşılanması, şirket için diğer uygulamaları kullanabilmesi için bir engel oluşturmamaktadır. Bulut teknolojilerini ve kendi bünyesinde barındıracağı diğer sunucu ve uygulamaları birlikte kullanabilecektir. Şirket ihtiyaçlarının sürekli değişmesi ve özel yazılımların şirket bünyelerinde geliştirilerek kullanılmak istenmesi gibi durumlarda yalnızca genel BT operasyonlarının bulut teknolojilerine aktarılması düşünülmektedir. Böylece yalnızca ihtiyaç duyulan özel hizmetlerin şirket bünyesinde barındırılması ve sunulması uygun olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder